Yin Yang Yogalærer

Sommeren 2018 startet jeg en utdanning som Yin yoga lærer (RYT 200).


Underveis i utdanningen, samtidig som kompleksiteten i Yoga gikk opp for meg forsto jeg at Yang yoga var viktig for helheten. Derfor bygget jeg på Yin utdanningen med en Yang del. Så slutten ble en YinYang yogalærerutdanning med Yin fordypning.


I tillegg til dette har jeg tatt Yogamassasje (30timer) hvor jeg har lært å massere i enkelte yogaposisjoner for å bidra til at en smelter mer inn i stillingen og hjelper kroppen med å slappe av.

Yoga massasje

Ved å benytte "hands-on" og massasje i en yogaklasse vil en som lærer kunne hjelpe til slik at du kommer dypere i posisjonene og opplever en dypere strekk.


Dette syns jeg var helt fantastisk da jeg fikk dette i en yogaklasse. Derfor ville jeg lære meg det. 30 timers opplæring i Yoga massasje er gjennomført i regi av Yin Yang Yoga akademiet, så i mine timer får du alltid litt massasje og kanskje litt akupressur.


(På bildet viser lærer Ina Kristine Løvdal #YinYangYogaakademiet hvordan man masserer i yogaposisjonen mermaide)

Fysiologi og anatomi - forkurs

For å kunne mer om kroppen og hvordan den fungerer, og for å kunne ta Medisinsk Yoga utdanning, har jeg i sommeren 2019 gjennomført 100 timer opplæring i Fysiologi og anatomi ved Tunsberg medisinske fagskole.


Jeg må si at det er utrolig hvordan kroppene våre er satt sammen og fungerer.

Sertifisert MediYoga instruktør - level 1

I desember 2019 ble jeg sertifisert MediYoga instruktør.


Medisinsk Yoga er yoga som er forsket på og som fungere mot forskjellige tilstander som for eksempel, angst, depresjon mm.

MediYoga - Fordypning - Sov godt

Hvorfor er det så viktig med nok søvn og god kvalitet på den søvnen du har? Mens du sover reparerer kroppen seg selv. Hodet tømmes for giftstoffer, celler fornyer seg og konsentrasjonen og hukommelsen blir forbedret.

Ja - vi lader rett og slett batteriene og trykker på "recet" knappen samtidig.


Mange i dag sliter med å få nok timer  søvn og kvaliteten er også varierende. Det er mye som kan gjøres av små ting for å skape bedre betingelser for at søvnkvaliteten skal bli bedre. Dette har jeg interessert meg for og har derfor gjennomgått 14 timers videreutdanning om søvn.


Bli med på et av mine MediYoga kurs for søvn.  

MediYoga - Fordypning -
Stress og utbrenthet

Mange av oss opplever stress i hverdagen. Stress er ikke entydig negativt, men ofte kan vi bli litt overveldet og håndterer ikke stresset i hverdagen på en god måte. 


I blandt kan det bli litt mye og energien tappet, de negative tankene tar over og man føler seg utslitt og ikke særlig vellykket.


Du er ikke alene, dette er det mange som opplever og det er heldigvis mange verktøy som kan brukes for å få energien tilbake. 


Ved MediYoga for Stress og utbrenthet jobber vi med enkle øvelser som skal skape balanse og gi energien tilbake.

Yoga Nidra - Yogisk søvn

Yogisk søvn er en tilstand mellom søvn og våkenhet og er en dybdeavspenning.


En slik dybdeavspenning kan bidra til:
- økt tilstedeværelse og konsentrasjon
- reduksjon av kroppslig og mentalt stress, i tillegg til mindre spenninger i muskler og ledd.
- bedre søvn
- økt blodsirkulasjon i hele kroppen, inkl. indre organer


Jeg har gjennomført 75 timers utdanning høsten 2019.

Mindful Restorative Yoga

Restorative yoga en yogaform hvor du nesten ikke beveger deg. Denne yogaformen handler om å slappe av og gire ned.


Yogaformen omtales ofte som "yoga for nervesystemet", dette fordi nervesystemet og dens avspenningsrespons står sentralt sammen med god og behagelig støtte for kroppen.

  
I hver øvelse blir kroppen støttet opp av utstyr som puter, tepper, stropper, klosser og bolstere slik at kroppen får maksimal hvile og avspenning. 


Dette er timer som ofte kjøres som en til en time eller i klasser på max 5 elever. 

Terapeutisk yogautdannelse

Det er økende bruk av Yoga for å fremme helse og lindre plager og lidelser. Helseinstitusjoner over hele verden tilbyr behandlingsprogrammer som tar i bruk yoga som en del av behandlingen., og vitenskaplige studier viser at yoga og mindfullness har god effekt i møte med psykiske plager. 

Terapeutisk yogautdanning gir kunnskap om psykiske plager og hvordan en yogaterapeut kan anvende yoga og mindfullness som terapeutisk tilnærming i møte med psykiske plager som angst, depresjon, stress, uro, søvnvansker og traumer.

Jeg er ferdig utdannet yogaterapeut modul 1.